Live, love, laugh. And all the rest.

De herfstdip en hoe erdoor te komen

Het is weer die periode van het jaar. De dagen worden kouder, donkerder en een pak korter. De blaadjes vallen van de bomen, alles ziet er triester uit en vaker dan anders voel ik me ook zo.
Oh yes, deze halve gare optimist-tot-in-de-kist voelt zich al eens niet op en top. Niks mis mee, natuurlijk. Iedereen heeft dat wel eens.
Ik heb dat ieder jaar. En iedere keer rond dezelfde periode. In de herfst.
Een herfstdipje dus.

Ik ga dan ook nooit mensen begrijpen die de herfst beschouwen als het schoonste en/of leukste seizoen. Ik vind er maar niks aan.
Net als dat ik mensen die sarcasme niet begrijpen, altijd vreemd ga aanstaren en mensen die niet meteen na thuiskomst hun broek inwisselen voor een oversized slobberbroek als niet-mens beschouw.

Ik ben heus niet de enige die ermee kampt.
Het is niet echt aangenaam, niet voor mezelf en niet voor de mensen rond mij. Ik ben meer moe dan anders, de energie is ver te zoeken (mijn onesie daarentegen gaat niet meer uit beeld) en ik ben al eens iets kribbiger dan anders.
Het is dan ook leuk als je weet wat je er eventueel tegen kan doen. Niet alleen om het voor onze medemens zo aangenaam mogelijk te houden, maar ook voor onszelf. ‘Cause let’s face it, dat is het belangrijkste 😀

In de voorbije jaren merkte ik het steeds sneller op wanneer die herfstdip er zat aan te komen en herkende ik veel sneller de signalen. Ondertussen heb ik ook al enkele trucjes die mij regelmatig helpen om die herfst te overleven, de herfstdip zo snel mogelijk over te slaan en rechtstreeks over te stappen naar een jolly mood tijdens de kerstdagen.

Mijn zeven tips om de herfstdip door te komen? Here we go!

  • Beweeg!

Yep, beweeg. Get your lazy ass of that couch!
Nu, je hoeft niet zo  knettergek te zijn als ik en plotseling rondjes van 20 km of meer te gaan lopen. Enen zot is al genoeg hier.
Maar ga wandelen, fietsen en als g’u echt niet kunt inhouden, ga dan toch een eindje hardlopen.

Bewegen/sporten doet iets geweldigs in je hersenen: er komen namelijk stoffen, endorfines genaamd, vrij die je een gelukkig gevoel geven.
Dus die eerste haat-gevoelens tegenover je loopschoenen gaan smelten als sneeuw voor de zon eens je dat rondje lopen achter de rug hebt. Of hoe onze eigen hersenen ons voor de gek kunnen houden.
Het instant Rocky Balboa-gevoel krijg je er gratis bij.

De herfstdip en hoe erdoor te komen - 1 - mrscurly.be

  • Ook al heb je er geen zin in, ga toch naar buiten.

Dit kan je dus ook linken aan bewegen.
Of niet.
Of je nu kiest voor intensief sporten of rustig bewegen in de vorm van wandelen (of gewoon buiten gaan staan), kies zoveel mogelijk voor beweging buitenshuis.
Alle vormen van beweging in de buitenlucht zijn sowieso goed in de herfst.
Je vult je longen met zuurstof en frisse lucht. Niks dat zo’n deugd doet en je een wakker en fris gevoel geeft als diep in- en uitademen en die longen te vullen met verse zuurstof.

Ons lichaam heeft ook nood aan natuurlijk daglicht. Door de donker wordende dagen, en eventueel een job waarvoor je vaak binnen zit, brengen we meer en meer tijd in kunstlicht door. Nu, we kunnen ons lijf veel wijsmaken, maar dat nu net niet. Dat lichaam van ons heeft het door als we in kunstlicht of natuurlijk licht zitten.
Incoming: vitamine D-tekort, vermoeidheidsgevoel, …
Door zoveel mogelijk in de buitenlucht te zijn geven we ons lichaam niet alleen het cadeau van zuurstof, maar ook van licht 😉

De herfstdip en hoe erdoor te komen - 4 - mrscurly.be

  • Eet gezond.

Als de temperatuur daalt heb ik meer en meer zin in zoetigheid. Alles dat ook maar enigszins op brol lijkt, ziet er plotseling het meest aantrekkelijk uit voor mij. Koekjes, snoep, chips, chocolade (vooral chocolade), taart, frieten, … noem maar op! Alles waar je een dikke kont, een indigestie en dichtgeslibde aderen van krijgt schreeuwt mijn naam.
Gebruik uw gezond verstand. Punt.
Niks mis mee om een koekje te eten. En ’s avonds nog een stukje chocolade. Het is koud en guur buiten, comfort food for the win, people.
Het gaat fout als je van zodra je uit je nest komt tot je er terug inrolt niks anders doet dan rommel vreten.
Incoming: energy level down wegens teveel slechte suikers en 0,0 voedingsstoffen en vitamines waardoor je je nog mottiger voelt dan je je aanvankelijk al voelde.

Houdt het allemaal wat gezond en eet echte winterkost. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn. Stoofpotjes, pasta’s, ovenschotels, …
Probeer je te houden aan een goede hoeveelheid fruit en groenten per dag en drink genoeg water (met die verwarming die nu op standje 20 staat zal ook je huid je er dankbaar voor zijn). Een mens kan niet genoeg vitamines per dag binnenkrijgen in periodes als deze waarin onze weerstand een duik naar beneden neemt.
En zo is dat koekje bij de koffie meteen ook weer verantwoord 😉

De herfsdip en hoe erdoor te komen - 2 - mrscurly.be

  • Slaap, kindje, slaap…

Meteen ook het puntje waar ik het meest op faal: slaap. Tijdens de herfst- en wintermaanden heeft ons lichaam meer nood aan slaap dan in de lente- en zomermaanden. Een goede nacht bestaat uit 8 à 9 uren slaap.
Bwahahaha! Volgens mij hebben die onderzoekers geen koters rondlopen en geen huishouden te runnen.
We weten allemaal dat 8 à 9 uren slaap per nacht als een mythisch wezen is dat wij nooit van dichtbij gaan mogen aanschouwen.

Maar toch… it doesn’t hurt to try, right? Probeer op zijn minst zoveel mogelijk uren slaap per nacht te hebben. Schift desnoods in huishoudelijke taken en laat de boel soms eens de boel (strijken hoeft toch echt niet altijd? Toch?).
Ik probeer op zijn minst tussen de 7 à 8 uren slaap per nacht te hebben. De ene nacht halen we dat, de andere mogen we al blij zijn als we aan 6 uurtjes zitten. Zolang we maar overwegend goede nachten hebben, denk ik dan.

Een extra tip: ik heb een alarm ingesteld op mijn gsm dat afgaat een uur voordat ik in mijn bed moet om aan die 7 à 8 uren slaap te zitten.. Zo heb ik nog een uur de tijd om eventueel het tv-programma dat ik aan het kijken ben af te kijken of wat ik ook aan het doen ben af te werken en me klaar te maken om te gaan slapen 😉

  • Cocoon.

Ow yes. Trek die onesie (of oversized en compleet versleten joggingbroek) uit je kast, sleur al je dekentjes die je kan vinden in huis erbij, mik een boel kussens op de bank, steek alle kaarsjes in huis aan en installeer je op de bank voor een filmnamiddag.
Of leesnamiddag, spelletjesnamiddag. Of… whatever rocks your boat.

Niks zo leuk om te doen op een grijze, gure dag dan gewoon lamlendig te luieren op de bank. Geniet van die gezellige, rustige momenten. Of het nu op je eentje is, of met het hele gezin.
Net als bij een goede nachtrust, gaat ook dit bij momenten echt je batterijen terug opladen.

Het wordt nog leuker als je het kan doen net na een buiten-moment (zie puntje 1 en 2) 😉
Heb je meteen iets om naar uit te kijken tijdens die koude momenten buiten èn je warmt meteen weer op.

  • Verwen jezelf!

Zelfzorg is belangrijk, mensen. Maar al te gauw verliezen we onszelf uit het oog. Tussen al het zorgen voor ons gezin, onze partner, huisdieren, familieleden, vrienden, … vergeten we al snel eens tijd te maken voor onszelf en wat WIJ eens graag doen.
Laat je niet vangen door het gejaag van alle dag en al zeker niet in de periode in aanloop naar de feestdagen (want we weten allemaal dat wij, vrouwen, die hele toestand rond Kerst fixen).

Regel een spa treatment, al is dat gewoon at home. Neem een uitgebreid bad, smeer een dikke laag van dat maskertje dat al maaaaaanden stof ligt te vangen op je gezicht (dat maskertje, niet dat stof), doe een manicure/pedicure, ontdoe je benen van die beginnende wintervacht, …

Verwen jezelf met iets nieuw. Trek de stad in en koop iets nieuw, al is het een nieuw paar fluffy huissokken.
Online shoppen telt ook 😉

Of ga eens op coffee date/lunch date/dinner date met een vriendin, vriend of gewoon op je eentje. Maak tijd vrij om bij te praten en gewoon simpelweg te genieten van een ontspannend moment met iemand die je niet vaak ziet, of gewoon met jezelf.

  • En bovenal: think positive!

Heb je het even echt tè moeilijk? Hoe moeilijk het bij momenten misschien zal lijken: blijf positief denken. Doe eens aan introspectie, herken en erken je eigen positieve punten (die negatieve negeren we gewoon even), kijk eens rond je en bedenk je wat je wel allemaal hebt in je leven, materieel en niet materieel.
Geniet van de kleine dingen, al is het maar die 5 miezerige minuten dat de zon eens heeft geschenen op een dag. Wees blij dat je ze op zijn minst 5 minuten op je snoet hebt gevoeld.

Denk terug en denk aan leuke momenten die je kort geleden hebt meegemaakt. En denk vooruit en denk aan al het leuks dat je binnenkort nog gaat meemaken (zoals een leuke coffee date 😉 ).

Zie het positieve in van de kou (hoe focking moeilijk dat ook is), nu kan je tenminste die compleet verkeerde kersttrui aantrekken.
En kan je met je koters op de bank schaamteloos luieren tijdens filmnamiddag.
In compleet verkeerde onesie.

En bovenal: het is maar een vijftal maanden meer tot de temperaturen terug wat warmer gaan worden 😉

10 thoughts on “De herfstdip en hoe erdoor te komen

    1. Ja, echt hè! Dan lijkt het om 17u. al alsof het 22u. is en de dag al om is en heb je het gevoel dat je geen hol hebt gedaan! Vreselijk gewoon!
      Daarom dat ik zo kan genieten van die lente en zomer… de dagen zijn dan zo lang en het lijkt alsof je dubbel zoveel uren in een dag hebt 🙂

  1. Zo. Tips te over. Wat mij bij altijd hielp (ja hielp, want hardlopen is helaas passé….) was hardlopen. Dus. Waar ik het meest depressief van wordt zijn die korte dagen. En als het dan ook nog eens regent, dan ben ik echt niet te genieten. Als de zon maar even tussen al dat grijs door piept, ben ik meteen een stuk vrolijker.
    Nog 15 dagen. Dan lengen de dagen weer….
    Conny onlangs geplaatst…Kerst….. yeah….My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge