Sunday Brunchday – tips voor een geslaagde brunch

Niks dat wij liever doen dan op zondag lui wakker worden om daarna te genieten van een uitgebreide brunch.
Eten is alles in dit huishouden, mensen.

Uitslapen ook.
Zo voorzie ik altijd enkele dingen die ik de dag ervoor al kan klaarmaken. Niks zo leuk als op zondagochtend niet veel meer te moeten doen dan het gewoon op tafel te zetten en aan te schuiven (lui zijn is ook een dingetje in dit huishouden).

Maar wat zwier ik dan allemaal op tafel?
Of het nu voor enkel ons vijfjes is of voor een verjaardagsbrunch voor de koters en 15 gasten, er is altijd meer dan genoeg en voor elk wat wils.

De basis is natuurlijk brood en ontbijtkoeken. Aja, vaneigenst, genen brunch zonder mijnen croissant of chocoladekoek (eikes).
In plaats van alleen maar gewoon brood, kiezen wij als extra ook altijd een rozijnenbroodje, suikerbroodje en/of notenbroodje uit.
Het gewone brood wordt gedegradeerd tot ‘broodrooster-brood’, terwijl de andere broden er zo ingaan. Zelfs zonder iets op.
Nog wat pistolets en sandwiches en de basis is gelegd 😉

Brunch - tips - 1 - mrscurly.be

Naast de ‘eenvoudige’ zaken zoals brood, charcuterie, kaas, koffie en (chocolade)melk vind ik het ook altijd leuk om allemaal zoete dingen op tafel te zetten.
Het moet gewoon op tafel (als ge erop klikt, komt ge schoon op het receptje uit 😉 )
Denk aan havermoutpannenkoeken, eimuffins (ipv een gekookt eitje of omelet?), verse rijstpap en/of mascarpone mousse, een cake (of deze), vers fruitsap, maar ook ‘koekskespap’.

Brunch - tips - 2 - mrscurly.be

Links: mascarpone mousse.
Rechts: koekskespap, mensen. Dat is hèt gewoon.

Brunch - tips - 3 - mrscurly.be

Verse rijstpap en banaan-notencake

De koekskespap kan je helemaal van 0 vers maken, ik doe dat de old fashion way: een pakske vanille pudding van Imperial (de warme versie wel) en dan een laagje speculaasjes in een vorm, laagje pudding erover, terug een laagje speculaasjes en als laatste nog een laagje pudding.
Mijn grootmoeder maakte dit vroeger bijna wekelijks op deze manier en ik zet (gemakzuchtig) graag die traditie verder.

En het belangrijkste: de rijstpap, mascarpone mousse, cakes en koekskespap kan je perfect de dag ervoor maken.
Da’s langer slapen op zondag, mensen.

Nu, naast al dat zoet en gesuikerd geweld, zetten we ook gezonde dingen op tafel. Anders krijg ik nog de gezondheidspolitie op mijn dak, zeg.
Vers fruit wordt altijd netjes in stukjes gesneden en in grote kommen klaargezet. Denk aan ananas, meloen, blauwe bessen, aardbeien (nog lekkerder met een laagje chocolade over) enzovoort in plaats van de old fashion appel en peer.
Je maakt er een fruitsalade van of je doet ze gewoon apart in kommen.
Wij doen altijd dat laatste, fruitsalade is hier niet zo’n succes… Iets met al die smaakskes door elkaar en al dat sap dat het uiteindelijk tot drek herleidt.

Geen ontbijt of brunch zonder mijn havermoutpap ‘s ochtends. Havermout, muesli en cornflakes staan ook altijd netjes op een rijtje klaar.
Gecombineerd met yoghurt, (soja)melk en het fruit heb je dan tenminste nog het idee dat je heel gezond bezig bent 😉

ei muffins - 1 - mrscurly.be

Eens iets anders dan het standaard gekookte eitje of omelet: ei muffins.

Dek de tafel gezellig (een dag op voorhand. Aja!), giet alvast liters koffie binnen en zet u op uw kont.
And above all: geniet ervan 😉

XO,

Anneke

5 Reacties

  1. juli 9, 2018 / 9:51 pm

    Oh wauw, wat een uitgebreide gezellige tafel is het dan altijd bij jullie op zondag! Krijg een beetje trek van al die foto’s en al die lekkere dingen die je beschrijft!
    sammie onlangs geplaatst…Groene slaapkamer, een oase van rust.My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge